پرسش های متداول
پرسش ۱: سامانه علمسنجی اعضای هیات علمی به طور کلی چه شاخص های علم سنجی را از اعضای هیات علمی نمایش می دهد؟
شاخص های علم سنجی ارائه شده اعضای هیات علمی در این سامانه عبارتند از تعداد مقالات نمایه شده هر عضو هیات علمی در بانک اطلاعاتی Scopus، تعداد کل استنادات دریافت شده این مقالات در بانک اطلاعاتی Scopus ، میانگین استناد به ازای هر مقاله، شاخص h-Index، شاخص h-Index بدون خوداستنادی، شاخص h-Index بدون خوداستنادی نویسندگان و شاخصهای دیگر مانند g-Index و m-Index براساس بانک اطلاعاتی Scopus می باشد.
پرسش ۲: شاخصهای علم سنجی سامانه ISID چند وقت یکبار به روز میشوند؟
اطلاعات هر فرد در سامانه، به طور خودکار حداقل هر ۲۱ روز یکبار به روز رسانی میشود. البته براساس مقدار شاخص h-Index فرد این عدد بین ۱ تا ۲۱ روز متغیر است.
پرسش ۳: من ده مقاله در ISI ، نه مقاله در PubMed ، هفده مقاله در SCOPUS و ۱۱ مقاله علمی پژوهشی دارم ولی سامانه علمسنجی اعضای هیات علمی، فقط ۱۷ مقاله از من نمایش میدهد. مشکل کجاست؟
سامانه علمسنجی اعضای هیات علمی مبتنی بر بانک اطلاعاتی SCOPUS کار میکند و اطلاعاتی و شاخصهای علمسنجی که استخراج کرده و نمایش میدهد صرفا بر اساس دادههای موجود در بانک اطلاعاتی Scopus است. در نتیجه انتظار میرود فقط مقالاتی که شما در بانک اطلاعاتی Scopus دارید، در این سامانه محاسبه شده و نمایش داده شود.هرچند تعداد مقالات شما در سایر پایگاههای اطلاعاتی شامل PubMed، ISI و حتی مقالات بازیابی شده در Google Scholar نیز استخراج و در سامانه نشان داده میشوند ولی شاخصهای اصلی علمسنجی سامانه مانند h-Index براساس بانک اطلاعاتی Scopus است.
پرسش ۴: چرا بانک اطلاعاتی Scopus مبنای محاسبه شاخصهای مقالات و استنادات من در این سامانه قرار گرفته است؟ چرا این سامانه از اطلاعات بانکهای ISI یا PubMed استفاده نمیکند؟
در سامانه علمسنجی اعضای هیات علمی، شاخصهای علمسنجی که مبتنی بر استناد (Citation) هستند محاسبه و ارائه میشود. از آنجا که بانک اطلاعاتی PubMed، بانک اطلاعات استنادی نیست و امکان محاسبه و ارائه استناد (Citation) را ندارد، نمیتواند مبنای استخراج این سامانه قرار گیرد. علت انتخاب بانک اطلاعاتی Scopus در مقایسه با ISI در این سامانه، پوشش گستردهتر مجلات در بانک اطلاعاتی Scopus در گستره موضوعی علوم پزشکی، کشور ایران و زبان فارسی است که مجلات و مقالات بیشتری را در مقایسه با ISI در برمیگیرد.
پرسش ۵: تعداد مقالات من در Scopus بیشتر از عددی است که سامانه علمسنجی اعضای هیات علمی نشان میدهد. مشکل چیست؟
امکان دارد مقالات شما در بانک اطلاعاتی Scopus، در گروههای Affiliation و یا نوشتارهای نام و فامیل متعددی از شما قرار گرفته باشند. به عبارت دیگر، ممکن است مقالات شما در Scopus، در یک Profile واحد و یکتا درج نشده باشد. از آنجا که این سامانه به طور خودکار، اطلاعات علمسنجی شما را از پروفایلی که بیشترین مقالات شما را پوشش میدهد، گردآوری میکند، مقالات قرارگرفته شما در سایر گروههای Affiliation و یا اَشکال نوشتاری نام و فامیل شما در آن محاسبه نمیشود. بدین منظور لازم است، Profile های متعدد خود را در بانک اطلاعاتی Scopus با یکدیگر ادغام و یکپارچه (Merge) نمایید.
پرسش ۶: چگونه می توانم پروفایل و اَشکال نوشتاری متعدد نام خود را در بانک اطلاعاتی Scopus ادغام و یکپارچه کنم؟
برای انجام این کار می توانید از واحد علم سنجی دانشگاه خود کمک بگیرید و یا شخصا از طریق گزینه Author Search نوشتارهای مختلف نام خود را جستجو و سپس با انتخاب آنها و کلیک بر روی دکمه Request to Merge Authors، درخواست ادغام پروفایلهای متعدد خود و یکپارچه سازی آنها را برای Scopus ارسال نمائید. پس از بررسی درخواست و در صورت تایید آن، بانک اطلاعاتی Scopus حداکثر ظرف مدت دو هفته، Profile های مختلف و متعدد شما در Scopus درهم ادغام شده و مقادیر شاخصهای علمسنجی شما نیز در سامانه علمسنجی اعضای هیات علمی متعاقبا اصلاح و روزآمد خواهد شد.
پرسش ۷: آیا پس از ادغام پروفایلهای متعدد خود در بانک اطلاعاتی Scopus، لازم است اطلاعات خود را در سامانه نیز برای نمایش صحیح اطلاعات تغییر دهم؟
خیر، پس از ادغام پروفایلهای متعدد و یکپارچه سازی آنها در Scopus، سامانه علمسنجی به طور خودکار حداکثر طی مدت دو هفته، اطلاعات جدید شما را از Scopus استخراج و در سامانه به جای اطلاعات قبلی قرارداده و روزآمد میکند.
پرسش 8: مرتبه علمی/مقطع/رشته تحصیلی من در سامانه به اشتباه درج شده است. برای اصلاح آن چه اقدامی باید انجام دهم؟
بر روی نام خود کلیک کنید تا پنجره مشخصات شما باز شود. در بالا سمت چپ، دکمه آبی رنگ درخواست اصلاحات را کلیک کنید. در این صفحه ابتدا مشخصات خود را درج کرده و سپس در قسمت متن پیام، درخواست خود را مطرح کنید. موارد نقص و یا اشتباه و نیز شکل صحیح آن را در این قسمت یادداشت و دکمه ارسال را کلیک نمائید. پس از بررسی درخواست شما و در صورت تایید، ظرف مدت حداکثر 3 روز کاری اطلاعات شما در سامانه علم سنجی اصلاح می گردد.
پرسش 9: دانشکده/مرکز تحقیقات محل خدمت من در سامانه به اشتباه درج شده است. برای اصلاح آن چه اقدامی باید انجام دهم؟
بر روی نام خود کلیک کنید تا پنجره مشخصات شما باز شود. در بالا سمت چپ، دکمه آبی رنگ درخواست اصلاحات را کلیک کنید. در این صفحه ابتدا مشخصات خود را درج کرده و سپس در قسمت متن پیام، درخواست خود را مطرح کنید. موارد نقص و یا اشتباه و نیز شکل صحیح آن را در این قسمت یادداشت و دکمه ارسال را کلیک نمائید. پس از بررسی درخواست شما و در صورت تایید، ظرف مدت حداکثر 3 روز کاری اطلاعات شما در سامانه علم سنجی اصلاح می گردد.
پرسش 10: چگونه میتوانم لینک صفحه CV خود در سایت دانشگاه/ لینک صفحه Google Scholar/ آدرس Researcher ID خود را به این سامانه اضافه کنم؟
برای انجام این کار لازم است ابتدا نام خود را در سامانه جستجو و بازیابی کنید. سپس بر روی نام خود کلیک کنید تا پنجره مشخصات شما باز شود. در گوشه بالایی سمت چپ پنجره باز شده، دکمه آبی رنگ درخواست اصلاحات را کلیک کنید. در این صفحه ابتدا مشخصات خود را درج کرده و سپس در قسمت متن پیام، درخواست خود را مطرح کنید. آدرس صفحه CV خود در سایت دانشگاه یا لینک صفحه Google Scholar خود یا آدرس Researcher ID خود را کپی نموده و دکمه ارسال را کلیک نمائید. پس از بررسی درخواست شما و در صورت تایید، لینک صفحه CV در سایت دانشگاه/ لینک صفحه Google Scholar/ آدرس Researcher ID شما طی مدت حداکثر 3 روز در پروفایل شما اضافه خواهد شد.
پرسش 11: من هیات علمی نیستم ولی پژوهشگر دارای مقاله/مقالات نمایه شده در بانک اطلاعاتی Scopus هستم. چگونه میتوانم نام خود را در سامانه علم سنجی اضافه کنم؟
در حال حاضر، پوشش این سامانه مربوط به اعضای هیات علمی رسمی، آزمایشی، طرح نیروی انسانی، ضریب K و تعهدات دانشگاهها، سازمانها و موسسات دولتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و شامل اعضای هیات علمی دانشگاهها، مراکز و موسسات غیردولتی و نیز پژوهشگران غیرهیات علمی نمیشود.
پرسش 12: آیا اطلاعات اعضای هیات علمی بازنشسته نیز در این سامانه وجود دارد؟
بله، اطلاعات آن دسته از اعضای هیات علمی که پس از راهاندازی این سامانه یعنی از سال ۱۳۹۴ به بعد به افتخار بازنشستگی نائل شده باشند در این سامانه وجود دارد.
پرسش 13: ترتیب قرار گرفتن افراد در سامانه، برچه اساسی است؟
چیدمان افراد در سامانه، به صورت پیشفرض براساس شاخص h-Index ایشان در بانک اطلاعاتی Scopus است. در صورت تمایل با کلیک بر روی فلشهای آبی رنگ بالای سر ستون ها، میتوانید ترتیب قرار گرفتن افراد در سامانه را براساس نام و نام خانوادگی، مقالات، ارجاعات و ارجاع به ازای مقاله تغییر دهید.
پرسش 14: من مایلم شاخص های علم سنجی یک یا چند تن از اعضای هیات علمی و یا اساتید خود را در سامانه علم سنجی مشاهده کنم، آیا امکان پذیر است؟
در صورتی که فرد یا افراد مورد نظر شما در دانشگاهها و موسسات تحت پوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور شاغل باشند، این کار به راحتی امکان پذیر است. شما برای جستجو و بازیابی فرد یا افراد مورد نظر خود می توانید از موتور جستجوی سامانه علم سنجی که در بالای صفحه قرار دارد، استفاده کنید. با درج نام فرد و یا با انتخاب هر یک از گزینههای دانشگاه، مرکز تحقیقاتی، مرتبه علمی، رشته و مقطع تحصیلی می توانید اطلاعات فرد یا افراد مورد نظر خود را مشاهده نمایید.
پرسش 15: عملکرد دکمههای عدم محاسبه ارجاعات خود، نویسندگان و کتب که در بالای ستونهای اطلاعات در سامانه علم سنجی قرار دارد چیست؟
این دکمهها به شما امکان می دهد که شاخص های استنادی اعضای هیات علمی علمی در بانک اطلاعاتی Scopus را بدون در نظر گرفتن موارد خوداستنادی خود فرد، یا سایر نویسندگان همکار وی و یا موارد استناد به ایشان در کتاب ها مشاهده کنید. مقادیر شاخصهای علمسنجی سامانه، با حذف خوداستنادی به طور منطقی کمتر و یا مساوی شاخص های علم سنجی در حالت عادی می باشد.
پرسش 16: من عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی هستم آیا میتوانم خودم شخصا اطلاعات خودم را در سامانه علم سنجی ویرایش کنم؟
بله، در صورتی که کارشناس علم سنجی دانشگاه مربوطه نام، کد ملی، آدرس ایمیل دانشگاهی و شماره تلفن همراه شما را در سامانه علم سنجی ثبت کرده باشد شما می توانید با شناسه ای که سیستم برای شما تعریف و ارسال کرده به سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی وارد شوید. پس از آن قادر خواهید بود که اطلاعات مربوط به خود را از پنل کاربری خود شخصا ویرایش نمایید.
پرسش 17: من عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی هستم ولی شناسه کاربری ورود به سیستم را دریافت نکرده و یا رمز آن را فراموش کرده ام چگونه می توانم وارد سامانه علم سنجی شوم؟
در صورتی که نام، کد ملی، آدرس ایمیل دانشگاهی و شماره تلفن همراه شما به عنوان عضو هیات علمی توسط کارشناس علم سنجی در سامانه ثبت شده باشد حتی در صورتی که کلمه عبور خود را فراموش کرده باشید نیز می توانید به سامانه علم سنجی وارد شوید، به این منظور لازم است پس از کلیک بر گزینه ورود اعضای هیات علمی، از گزینه فراموشی کلمه عبور استفاده نمایید. پس از آن در پنجره باز شده با درج کد ملی خود، از سامانه درخواست نمایید که لینک ورود به سامانه را مجددا برای شما ارسال کند. در صورت صحت اطلاعات وارده، لینک مربوطه به آدرس پست الکترونیک دانشگاهی شما ارسال می شود. با کلیک بر لینک درج شده در ایمیل ارسالی می توانید مجددا برای خود کلمه عبور جدیدی تعریف نمایید. پس از آن قادر خواهید بود با نام کاربری کد ملی و رمز عبوری که برای خود تعریف کرده اید وارد محیط شخصی خود در سامانه علم سنجی شوید.
پرسش 18: چگونه می توانم درخواست بروزرسانی آمار علم سنجی خود را ارسال دارم؟
در حالت معمولی نیاز به ارسال چنین درخواستی نیست چون سامانه خود به صورت منظم و چند روز یک بار آمار را بروز می کند. در هر صورت اگر مایل هستید آمار علم سنجی شما بروز شود صفحه http://isid.research.ac.ir/UserUpdateRequest.php را ببینید.