وبینار اشتراک داده‌های پژوهشی با پلت فرم Mendeley Data

۱۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۸ کد : ۴۵۷ اخبار و اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۳۹۸
وبینار اشتراک داده‌های پژوهشی با پلت فرم Mendeley Data

به گزارش مدیر اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، دوره آموزشی استاندارد سازی، ذخیره سازی و اشتراک داده های پژوهشی با پلت فرم Mendeley Data، به پیشنهاد مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری حوزه معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و با حضور نماینده رسمی ناشر الزویر در ایران (شرکت مهندسی فرآیدا)، سه شنبه ۲۳ دیماه ۹۹ از ساعت ۱۶ الی ۱۸ به صورت غیر حضوری و در سطح ملی برگزار خواهد شد.
در ماه‌های گذشته تغییرات و پیشرفت‌های زیادی بر روی Mendeley ایجاد شده است که در این وبینار به شرح آنها پرداخته خواهد شد لذا از کلیه اساتید، اعضای هیئت علمی و پژوهشگران محترم دعوت می‌شود در این وبینار ملی ثبت‌نام و شرکت نمایند. 
 
داده‌های پژوهش بنیاد و پایه‌ای است که دانش علمی، فنی و پزشکی بر اساس آن ساخته می‌شود. به عنوان یک محقق، شما تشویق می شوید - و گاهی موظف هستید - داده‌های پژوهش را در دسترس قرار دهید. امروزه بسیاری از گروه‌های تحقیقاتی روش‌های مشخصی برای اطمینان از ذخیره‌سازی اطلاعات پژوهشی ندارند و این باعث می‌شود استفاده مجدد از داده‌ها برای محققان در داخل و خارج از گروه تحقیقاتی دشوار باشد. در حال حاضر، ناشران و ژورنال‌ها در مورد داده‌های پژوهش، دستورالعمل‌های متفاوتی دارند؛ بسیاری از آنها سیاست‌های داده را برای اطمینان از ذخیره و دسترسی به مجموعه‌های داده از طریق مخازن مناسب داده، تدوین می‌کنند. استفاده از مجموعه‌ای واحد از سیاست‌های داده می‌تواند فرایندها را برای محققان، ساده و کارایی را برای مخازن داده افزایش دهد. 
 
در این وبینار درباره ضرورت وجود مخازن داده‌های پژوهش، توصیه‌های سیستم‌ها و انجمن‌های مرتبط با داده‌های علمی صحبت می‌شود و سپس به فعالیت‌های الزویر در این زمینه از جمله استانداردسازی‌های مرتبط، مقالات و ژورنال‌ها به ویژه عناصر تحقیق، مخازن داده‌های پژوهشی و ابزارهای توسعه داده شده جهت اتصال و ارتباط آنها به مقالات پرداخته می‌شود.
 
سپس با ویژگی‌های پلت‌فرم Mendeley Data جهت پشتیبانی از چرخه تحقیق و استانداردها و مجوزهای لازم برای ذخیره و اشتراک داده‌ها آشنا خواهید شد. در این بخش مجوزهای مرتبط با به اشتراک‌گذاری داده‌ها معرفی خواهد شد و محققین پس از آشنایی و استفاده از این مجوزها قادر به دریافت DOI داده، ذخیره، کنترل و توزیع داده‌ها برای استفاده مجدد به شکل خصوصی یا عمومی و سایر محققین نیز قادر به استفاده و استناددهی به داده‌ها خواهند بود. بخش Mendeley Data پوشش بیش از ۲۵ میلیون مجموعه داده را از بیش از ۲۰۰۰ مخزن داده گسترش داده است و داده‌های محققین را بیش از گذشته قابل کشف و قابل استناد می‌کند.
 
در بخش دیگری از وبینار با بروزرسانی‌های جدید کتابخانه آنلاین و نرم‌افزار استناددهی مندلی و ویژگی‌های جدید آن از جمله استنادهی با افزونه مرورگر، استناددهی با افزونه WORD بدون نیاز به نصب نرم افزار و سازمان‌دهی هایلایت‌ها و یاداشت‌نویسی‌های PDF در یک محیط واحد به نام Notebook، آشنا خواهید شد. با استفاده از این سیستم همگام‌سازی بی‌درنگ کتابخانه در اکانت آنلاین و همه دستگاه‌ها از جمله موبایل، تبلت و دسکتاپ امکان‌پذیر است و تاخیری نخواهد داشت. 
 
در انتها برنامه ابتکاری بین ‌پلت‌فرمی ویرایشگر استایل‌های استنادی Mendeley که یک برنامه منبع باز است و یکی از جنبه‌های پیشرفته Mendeley در نظر گرفته می‌شود معرفی خواهد شد. Mendeley دسترسی به حدود ۷۰۰۰ استایل استنادی را که از قبل وجود دارد فراهم می‌کند اما ممکن است بخواهید یک استایل را تغییر دهید تا نیازهای شما را برآورده کند که با استفاده از ابزار قدرتمند ویرایشگر استایل‌های Mendeley قادر خواهید بود تا به سرعت و به راحتی استایل‌های مورد نظر را تغییر دهید. 
 
لطفا برای شرکت در این وبینار از طریق فرم های الکترونیکی ذیل ثبت نام نمایید. برای افرادی که ثبت نام کرده و در وبینار حضور داشته باشند گواهی صادر خواهد شد. از آنجایی که تعدادی از اتباع خارجی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در حال تحصیل هستند، لذا برای تسهیل ثبت نام اتباع غیر ایرانی فرم ثبت نام مجزایی طراحی شده است. لطفا هنگام تکمیل فرم ثبت نام اطلاعات خواسته شده را به زبان فارسی و با دقت و به طور صحیح تکمیل نمایید تا در فرایند صدور گواهی برای شرکت کنندگان اختلالی ایجاد نشود.

فرم عمومی ثبت نام در وبینار

 

کلید واژه ها: کارگاه وبینار مندلی mendeley


نظر شما :